Sunday 14 November 2010

history becomes form. moscow conceptualism

Boris Groys, "History Becomes Form", MIT Press 2010, j. angielski, 224 strony, 92 ilustracji, oprawa twarda, cena: 77 zł. Zamów>>
Księgarnia zostanie otwarta na nowo dopiero pod koniec tego tygodnia, podczas wernisaży dwóch wystaw w muzeum: Włodzimierza Borowskiego i Mladena Stilinovića. W międzyczasie zapraszamy na zakupy do sklepu internetowego.
Na ponowne otwarcie księgarni czeka w kartonowych pudłach kilkadziesiąt nowych tytułów, przede wszystkim nowości z katalogu MIT. Dziś polecamy jedną z nich: znakomite "History Becomes Form", najnowszą książkę Borisa Groysa, którą poświęcił w całości rosyjskiej sztuce konceptualnej lat 70 i 80. Według Groysa było to najciekawsze zjawisko jakie wydarzyło się w sztuce od czasów rosyjskiej awangardy. Niezwiązani manifestem czy programem artyści, pod prąd oficjalnych narracji i propagandy, archiwizowali w swoich pracach doświadczenie sowieckiego socjalizmu. Groys pisał o moskiewskim środowisku artystycznym już w 1979 roku, na łamach wychodzącego w Paryżu pisma A-Ya, stosując symptomatyczne określenie "romantyczny konceptualizm" (na niemal trzy dekady przed użyciem tego terminu przez Jorga Heisera), opisując twórczość takich kluczowych figur rosyjskiej sztuki jak Ilya Kabakov czy Andrei Monastyrski. Sporo materiałów wizualnych i relacje z pierwszej ręki na temat tego fascynującego, znanego dotychczas niewielkiemu gronu specjalistów, rozdziału w historii sztuki XX wieku.