Wednesday, 6 November 2013
format p # 7/ teaser nr 2
Kolejny zwiastun nowego numeru Formatu P - wybór kilku prac fantastycznej Shannon Ebner. Ebner mieszka w Los Angeles, pracuje z tekstem, w postaci neonów, grafik, instalacji, fotografii i typograficznych rzeźb (ostatnio współpracowała m. in. z Dexter Sinister). Często odnosi się do amerykańskiego krajobrazu, budując litery i frazy z tanich, łatwo dostępnych materiałów: kartonów, desek, sklejki czy pustaków. Konstrukcje te są następnie fotografowane i prezentowane w przestrzeni muzealnej jako „fotograficzne sentencje”. Język staje się w pracach artystki bytem materialnym, nadpisanym na krajobraz – jak w reprodukowanej tutaj pracy Landscape Incarceration, która powstała na pustyni w okolicy Joshua Tree w ramach programu High Desert Test Sites (prowadzonego przez Andreę Zittel, Johna Connelly’ego i Andy’ego Stillpassa). Amerykański krajobraz został w niej uwięziony, zatrzymany jako konstrukcja językowa, wyobraźniowa i literacka. Prace Ebner wydają się ilustrować tezy Roberta Smithsona, który w wywiadzie z Patricią Norvell (opublikowanym w książce Recording Conceptual Art pod redakcją Alexandra Alberro i Patricii Norvell) mówił: „Uważam jednak, że sztuka konceptualna, która w całości opiera się na zapisanych danych, to tylko jedna strona historii. Nie wolno odwoływać się tylko i wyłącznie do umysłu, trzeba też pamiętać o materii. Nie ma ucieczki od fizyczności. Ani od umysłu. Znajdują się one moim zdaniem na kursie kolizyjnym. Można zaryzykować stwierdzenie, że moja praca artystyczna jest nieszczęściem. Cichą katastrofą umysłu i materii”.