Tuesday, 7 December 2010

spectral evidence

"Spectral Evidence" to książka o zawiłych związkach pomiędzy fotografiach i traumą. Urlich Baer, profesor germanistyki na New York University pisze z pasją o fotograficznym rejestrowaniu tego co niewypowiedzialne. Głównym tematem są ślady po Holocauście (w tym relacje pomiędzy archiwizowaniem zbrodni II Wojny Światowej a tradycją malarstwa i fotografii pejzażowej), wyprowadzone od fotograficznych zapisów przypadków histerii, epilepsji, letargu czy lewitacji z końca XIX wieku. Lektura wagi ciężkiej, ale świetnie napisana, znakomicie ilustrowana i wciągająca.
Wydawnictwo MIT poleca: "In light of contemporary discussions of recovered memories and the limits of representing such catastrophes as the Holocaust, Baer examines photographs of artistic, medical, and historical subjects from the perspective of witnessing rather than merely viewing. He shows how historicist approaches to photography paradoxically overlook precisely those cataclysmic experiences that define our age. The photograph’s apparent immunity to time is seen as a call for a future response—a response that is prompted by the ghostly afterlife of every photograph’s subject. In a moving discussion of a rare collection of color slides taken by a Nazi official in the Lodz ghetto, Baer makes us aware that it is the viewer’s responsibility to account for the spectral evidence embedded in every image."